wtorek, 15 lipca 2008

Rozwój reklamy w Internecie.

Rynek prasy kurczy się. Widać to po zmaganiach branży dzienników opiniotwórczych ze spadającymi nakładami. Jest to ogólnoświatowa tendencja. Co za tym idzie spadek wydatków na reklamę w prasie jest nieunikniony. Badania wykazały jednak, że odbiorców wiadomości nie ubywa. Są oni jednak gdzie indziej—w Internecie.


Reklama w internecie - reklama przyszłości?


Rynek reklamy w Internecie rośnie cały czas i jak to mówią eksperci w tej dziedzinie nadal będzie rósł co najmniej w skali 25% rocznie. Coraz większą popularnością cieszą się programy typu AdWords. Reklamy tego typu należą do działań typu SEM. Optymalizacja pozycji na frazy w wyszukiwarkach nazywana jest natomiast w branży jako SEO.


O zapotrzebowaniu na działania obu typów świadczy ilość pojawiających się ofert pracy i o trudności znalezieniu odpowiednich specjalistów. Na stronie www.jobexpert.pl można znaleźć np. ogłoszenia o poszukiwaniu specjalistów ds. SEO/SEM. Pomimo bardzo dobrych warunków płacowych trudno jest znaleźć chętnych na te stanowiska. Wynika to, prawdopodobnie z tego, że na polskim rynku brakuje wyspecjalizowanych osób z dziedziny reklamy internetowej. Google największa wyszukiwarka nadaje tytuł GAP (Google Advertising Professional) osobom, które zdały odpowiedni egzamin i mają praktykę w zarządzaniu reklamami w Internecie. Osób w Polsce z tytułem GAP jest jednak niecałe 200, być może i jeszcze mnie.


Zapotrzebowanie rynku aktualnie co najmniej trzykrotnie większe. O dynamicznym rozwoju branży reklamy internetowej świadczy również fakt, że firmy, które powstały zaledwie kilka lata temu aktualnie wchodzą na GPW tak jest właśnie Coyote, K2 i innymi. Podobnie sprawa ma się z działaniami typu SEO. Coraz więcej koncernów wynajmuje odpowiednie firmy w jednym celu: sprawić, aby dane słowo kluczowe na daną witrynę było w pierwszej dziesiątce wyników w Google.


Specjaliści od reklamy internetowej poszukiwani!


Choć firmy te biorą wysokie opłaty, nie narzekają na brak klientów. Niestety choć rynek woła o specjalistów polskie uczelnie niechętnie reagują na te wołanie. Póki co powstało zaledwie kilka specjalności z tej dziedziny. W USA e-marketing już mocno wtargnął na uczelnie. Może zmieni się ta sytuacja, tym bardziej ze rewolucje w e-marketingu dopiero mają nadejść. Prawdziwą rewolucją może być wprowadzenie reklamy łączącej media: tradycyjny outdoor i Internet. Już trwają badania nad taką reklamą. W technologii tej zostanie wykorzystany papier elektroniczny. W Polsce są już firmy, które o tym myślą. Jako przykład na udane działania łączące media można podać program Google AdPress prowadzony w USA. Dzięki programowi można zamawiać reklamę do wydrukowania w prasie przez konta AdPress w Internecie.
dodajdo.com

Co warto przeczytać w internecie!