poniedziałek, 4 sierpnia 2008

Jakie książki o pozycjonowaniu stron www warto przeczytać?

Poniżej przytoczono kilka pozycji książkowych dostępnych na rynku polski a poświęconych tematyce pozycjonowaniu stron www i e-marketingowi, czyli marketingowi dotyczącemu internetowemu medium.

"Google Story" Opowieść o firmie, która zmieniła świat, David A.Vise, Mark Malseed, tłumaczenie Joanna Urban, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2007, Księgarnia Internetowa (www.najlepszyprezent.pl, www.wd.wroc.pl).


Książkę "Google Story" czyta się tak wciągając, że aż nie chce się robić przerw, jest tak fascynująca. Autorzy to rewelacyjni pisarze. Przez cały czas czytania książki ma się ochotę dowiedzieć, co będzie dalej z Google w tej opowieści, choć przecież wszystkim wiadomo, że w 2008 roku Google nadal świetnie sobie radziło. Nie zawsze jednak tak było. Lary Page i Sergey Brin po wynalezieniu słynnego algorytmu PageRank udawali się do różnych biznesmenów z yahoo, excite, altavista.


Wszyscy im odmawiali i tak się zaczęło. Książka jest na prawdę wspaniale napisana. Może się przydać także dla osób, które są zainteresowane pozycjonowaniem swoich stron i witryn w internecie. Trzeba w tym miejscu powiedzieć, że jest także bardzo dobrze przetłumaczona na język polski, przez Joanne Urban. W książce umieszczone są zdjęcia czarno-białe i 3 dodatki. W jednym z dodatków podane są zyski firmy w latach 1999-2005 zostały one uzupełnione o lata 2006 i 2007.

Wynik finansowy Google inc. w latach 1999-2007 - Coś niesamowitego - Jak to możliwe?
1999 — -6,1mln$
2000 — -14,7mln$
2001 — 7mln$
2002 — 99,7mln$
2003 — 105,6mln$
2004 — 399mln$
2005 — 1500mln$
2006 — 3080mln$
2007 — 4200mln$




Jak to było możliwe że firma przynosząca straty w 1999 roku, w 2007 roku przyniosła już 4,2 mld dolarów zysku?! O tym właśnie jest ta książka, wyjaśnia, w jaki sposób doszło to tak dynamicznego wzrostu zysku (nie przychodu!, bo ten był o wiele większy).

Są w tej książce pewne braki, przykładowo autorzy nie opisali, dlaczego Google zerwał współpracę z Yahoo! Chociaż Polacy nie są zbytnio podatni na reklamę w podtytułach typu: „Rewelacyjna książka”, „Autorytet światowy” itd, to pomimo tego w tym przypadku trzeba się zgodzić z podtytułem książki „Światowy bestseller”, bo to faktycznie książka nadająca się na takie miano. Książka nie jest droga (30 zł – 389 stron).


Marketing internetowy w wyszukiwarkach– Wykorzystaj internet jako narzędzie promocji firmy, Tomasz Frontczak, Wydawnictwo Helion , One Press, Gliwice 2006.

Książka ta jest wprowadzeniem w marketing internetowy w tym w pozycjonowanie stron www. Pisana przez polskiego młodego naukowca, który w dość charakterystycznym stylu opisuje narzędzia do promocji firm w internecie. Książka ta jednakże ukazała się w 2006 roku, zawarta w niej zatem treść mocno się zdezaktualizowała, gdyż zmiany w internecie zachodzą bardzo szybko.


Poza tym autor w niektórych partiach książki mocno teoretyzuje i ma się wrażenie, że jest to tylko teoria książkowa. W innych partiach książki nie można jednakże odmówić doświadczenia autorowi w ramach pozycjonowania stron. Warto zatem przeczytać tę książkę w przypadku, gdy ktoś chce profesjonalnie zająć się pozycjonowaniem stron, tym bardziej, że autor będąc Polakiem oddaje dość dobrze specyfikę polskiego rynku w ramach e-marketingu w przeciwieństwie do anglojęzycznych autorów książek poświęconych marketingowi w internecie. Koszt książki to 47 zł. (Helion.pl)

Sprzedaż online, Jak wzmocnić swoją pozycję w internecie, Catherine Seda, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008

Książka ta poświęcona jest pozycjonowaniu stron www , ale nie tylko. Autorka amerykanka, wskazuje na konieczność prowadzenia także innych działań służących do zwiększania sprzedaży w firmach. Należą do nich Public Relations w internecie i budowanie sieci partnerskich. W książce podanych jest wiele studiów przypadku i wywiadów z właścicielami firm, którym udało się zwiększyć sprzedaż dzięki internetowi.


Książka nie jest niestety dobrze tłumaczona, poza tym autorka nadużywa wyrazów typu rewelacyjny, niesamowity itd. Taki język znany jest z zalewających rynek książkach typu „Jak zostać milionerem w 2 dni” bądź „Siedem kroków do sukcesu”. W polskiej kulturze takie motywowanie nie jest wskazane stąd też styl książki jest ciężki w czytaniu. Gdy jednak pomimo tego uda się przeczytać książkę, to jest tam wiele przykładów, które mogą służyć do zainspirowania w pozycjonowaniu własnych stron, tym bardziej, że autorka opisuje rynek amerykański, który z definicji jest w dziedzinie internetu o kilka lat do przodu w stosunku do rynku polskiego. Książka jak na swoją zawartość jest dość droga. Koszt 44 zł, stron 238 wraz z indeksem.


Pozycjonowanie i optymalizacja stron www, jak to się robi, Bartosz Danowski, Michał Makaruk, Wyd. Helion, Gliwice 2007

Książka ta jest bardzo dobrym wprowadzeniem w dziedzinę pozycjonowania stron www. Autor dość dobrze zna realia polskiego rynku i opisując narzędzia do pozycjonowania bezwzględnie trzyma się tego właśnie rynku.

Poza tym książka jest napisana w dość swobodnym stylu i zilustrowana wieloma zrzutami z komputerów dzięki czemu początkujący w pozycjonowaniu stron mogą dość dużo dowiedzieć się o tajnikach SEO.

dodajdo.com

Co warto przeczytać w internecie!