piątek, 21 listopada 2008

Kto zdobędzie rynek i uzyska sukces - DemoCamp w Poznaniu

Impreza Democamp zaczęła się na terenie MTP o 9:30 od przedstawienia agendy i spraw organizacyjnych. O 10:00 została zaprezentowana prezentacja wyników badania przez Business Angel (Anioł Biznesu – indywidualny przedsiębiorca inwestujący w dobrze zapowiadające się przedsięwzięcia) Seedfund (www.seedfund.pl).


Wystąpienie przedstawicieli seedfund

Prezentacja dotyczyła omówienia wyników ankiety na temat początkujących przedsięwzięć w internecie. Prezentacja prowadzona przez Tomasza Woźniaka i Norberta Kilena bardzo profesjonalnie choć z elementami swobody jak to bywa na BarCamp-ach. Prezentacja poruszała wiele ciekawych wątków, lecz dwa były szczególne.


Zazwyczaj najlepsze przedsięwzięcia są prowadzone przez Duety. Tkwi w tym stwierdzeniu prawda psychologiczna, bo gdy do działania nad problem zaangażują się dwie osoby, to nawzajem się napędzają.

Jest to także prawda empiryczna — większość Start-upów w USA, które przerodziły się w potężne firmy były zakładane przez dwie osoby:
Intel — wynalazca mikroprocesora — założona przez Gordona Moora i Roberta Noyca.
Microsoft — William Gates i Paul Allen
Google — Larry Page i Sergey Brin
Apple — Steven Jobs i Ronald Wayne
Yahoo! — David Filo i Jerr Yang

Ponadto dobrze jest, gdy biznes jest prowadzony przez dwie osoby o różnych temperamentach. Jak to powiedział prowadzący prezentacje dobrze jest, aby jeden był programistą a drugi „Pistoletem” czyli osobą od marketingu. Takie mieszanki muszą zaowocować sukcesem.

Drugi ciekawy wątek to sposób finansowania początkujących przedsięwzięć. Środki można pozyskać od Venture Capital i Aniołów Biznesu, ostatnio pojawiła się także nowa możliwość - z działań w ramach programów operacyjnych "Innowacyjna Gospodarka" - Dotacji Unijnych. Wydaje się, że ta forma jest mocno przereklamowana, gdyż z tego, co mówią przedstawiciele firmy "Biznes-Expert" wiele firm nie kwalifikuje się na tego rodzaju dotacje. O czym ludzie nie wiedzą, bo myślą, że dobrze napisany Biznes plan wszytko załatwi i później są mocno rozczarowani.


Prezentacje startujących przedsięwzięć

Właściwa prezentacja Star-upów rozpoczęła się o 11:00. Prezentacje były oceniane przez komentatorów. Prezentacje start-upów były różne: jedna lepsze inne gorsze, lecz w dużej części bardzo ekscentryczne w pozytywny znaczeniu tego słowa.


Etapy poszczególnych przedsięwzięci także był różne — niektóre były w fazie projektowania, inne miały wersje alfa (wersje eksperymentalne) inne już beta testerów (skierowane do wyznaczanej grupy odbiorców). Niektóre były już w fazie finansowania przez Venture Capital (Fundusz inwestycyjny wysokiego ryzyka).


Komentarze również były różne: jedne lepsze inne gorsze, czasem zgodne czasem zupełnie przeciwne. W większości były jednak życzliwe — pomimo tego, że dla niektórych komentatorów przedstawiane pomysły były konkurencyjne w stosunków do ich własnych.

Prezentacje poprowadził Kupa Filipowski, który sprawdził się w tej roli rewelacyjnie. Ma talent i wg mnie jest lepszy niż niektórzy prezenterzy w telewizji. Ma bardzo dobrą dykcję i bardzo łagodny głos, przez co dobrze się odbiera to jako słuchacz.Pytania jakie zadaje są bardzo sensowe.


Prezentacja poszczególnych pomysłów z DemoCamp w Poznaniu 2008!

Kursywą pod każdym projektem podano co sami twórcy mówią o swoich projektach w postaci sloganu misyjnego.

  • www.CupSell.pl — Witryna, na której można zaprojektować koszulkę i ją później sprzedawać z zyskiem. Prezentacja bardzo błyskotliwa i efektowna połączona z rozdawaniem darmowych koszulek. Komentarze raczej nie były przychylne i dotyczyły przede wszystkim modelu biznesowego.

"Platforma do tworzenia e-commerce i pasywnego zarabiania na koszulkach, które mogą projektować Internauci."

  • www.48godzin.pl — Portal ogłoszeniowy. Prezentacja zaczęła się od efektownego wykrzykiwania przez megafon. Komentarze dotyczyły modelu biznesowego, że opłacalność biznesu może się pojawić, gdy będzie duża skala działania.
    "Wyszukiwarka usług, serwis ogłoszeniowy i platforma e-commerce."

  • www.fasolkowo.pl — Zbieranie zniżek od przedsiębiorców i sprzedawanie lub rozdawanie ich studentom.
    "Market zniżek z myślą o studentach."
  • www.spingo.pl — Prezentacja prowadzona przez dwie osoby. Młodszy pan mówił tylko przez chwilę, starszy pan z kolei wygłosił donośnym głosem większą część prezentacji. Bardzo się ona spodobała osobom na sali, które zaczęła klaskać. Portal nie miał jeszcze strony działającej. Idea jego sprowadza się do tego, aby za pomocą Spingo móc umawiać się z innymi ludźmi w celu spędzenia wolnego czasu.
"Wyszukiwarka aktywności i ciekawych pomysłów na spędzenie czasu wolnego w obrębie: sportu i innych zajęć..."

Prezentacja video w Youtube
spingo.pl

  • www.mambiznes.pl — Portal dla początkujących przedsiębiorców. Dużo informacji na nim umieszczonych. Pomysły dość dobry, bo wpisuję się w światową tendencję zaniku tradycyjnej pracy a dążenia do samozatrudnienia.
"Portal w całości poświęcony tematyce młodego biznesu."
  • www.pracownik.pl — Idea portalu jest tak, że integrują osoby które chcą pracować nad jakimś projektem a następnie szukają firm, które chciałby skorzystać z usług przez nich oferowanych. Jest to pewnego rodzaju agencja pracy tymczasowej.

"Pracownik.pl to innowacyjny portal poświęcony zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz karierą."
  • www.tubeplayer.pl — Portal z muzyką w postaci klipów z youtube i tym podobnych portali. Projekt bardzo mocno zaawansowany.
"Player online, w którym muzyka posegregowana została w kilkadziesiąt tysięcy płyt."
  • www.jakdojade.pl — Bardzo innowacyjny portal. Pomysłodawcy projektu pracują nad nim już dwa lata. Jest to planowanie tras dojazdu w komunikacji miejskiej. Możne dowiedzieć się jak można skrócić dojazd, ominąć korek itp. Projekt jest dość mocno zaawansowany i niezwykle ciekawy, gdyż w Japonii na bazie właśnie takich wyszukiwarek powstała nawigacja gps komunikacji miejskiej. Komentatorzy radzili, aby się spieszyli z projektem, bo Google też opracowuje konkurencyjny projekt. Gdyby ten projekt wykorzystywał dane z gps, to można by jej używać do nawigacji pieszej, a takiego produktu brakuje w Polsce, szczególnie na telefony komórkowe.
"Planer podróży z wykorzystaniem komunikacji miejskiej."
"Portal społeczny oparty na kodach dwuwymiarowych."
  • www.tvin.tv — Telewizja internetowa w rodzaju joost.com. Projekt dość zaawansowany i bardzo dobra prezentacja. Komentatorzy wydaje się zlekceważyli ten projekt. Telewizja internetowa jest branżą przyszłości - już telewizje inwestują ogromne kwoty na jej rozwój. W przyszłości taka telewizja może wyprzeć telewizję tradycyjną. Projekt o ogromnym potencjale.
"Online tv - oglądanie wg zaplanowanego porządku lub na żądanie."
  • www.moneytutor.pl — System zarządzania finansami domowymi on-line. Jeżeli właściciele przekonają ludzi do zaufania takiej aplikacji, to pomysł może przerodzić się w ciekawy biznes. Jeżeli się nie powiedzie, to właściciele pomysłu zdobyli dużą wiedzę z zakresu projektowania takich aplikacji, a te choć może nie w finansach domowych, ale np. w systemach wspomagających biznes będą bardzo przydatne.
"Usługi ułatwiające zarządzanie własnymi finansami."
  • www.ecoosystem.com — Portal, który ma wspierać społeczność biznesową, naukową i technologiczną. Prezentacja ekspresywna. Pomysł wizjonerski i widać, że dość mocno zaawansowany.
"Internetowa platforma współpracy międzysektorowej nauki, biznesu i organizacji pozarządowych."
  • www.domirynek.pl — Serwis nieruchomości. Wycenianie mieszkań z ładną prezentacją wyników.
"Portal nieruchomości udostępniający wiele narzędzi."
  • www.flux.pl — Aplikacja dedykowana do zarządzania poczty, kontaktami i kalendarzem. Dość mocno zaawansowana aplikacja.
"Współdzielenie informacji oraz praca grupowa."
  • www.redlink.pl — Narzędzie marketingowe do prowadzenia kampanii e-mailingowych, smsowych, faksów itp. Co prawda jest konkurencja w stosunku to tego projektu, ale pomysł jest bardzo na czasie. Popyt na takiego rodzaju aplikacje będzie systematycznie rósł, wiec ma duże możliwości rozwoju.
"@, fax, voice, sms - skuteczne i uzupełniające się kanały komunikacyjne w jednym miejscu."
"Serwis i zestaw unikatowych narzedzi dla inwestora na rynku Funduszy Inwestycyjnych."
  • www.e-podroznik.pl — Wyszukiwarka rozkładów jazdy przewoźników PKP, busów. Prezentacja zbyt otwarta, tzn. zdradzała zbyt wiele szczegółów biznesu, lecz zebrała wśród komentatorów dość dobre opinie.
"Docelowo domyslne miejsce dla każdego Internauty poszukującego informacji o transporcie publicznym."

  • www.szuku.pl — Wyszukiwarka informacji o osobach. Ma docierać do ukrytych zasobów internetu. Projekt bardzo ciekawy, choć np. w Holandii istnieje taka wyszukiwarka i działa ona również na polskie nazwiska: www.wieowie.nl
W Polsce jest też wyszukiwarka www.wszyscypolacy.pl

"Wyszukiwarka informacji o osobach."
  • www.timecamp.com — Prezentacja prowadzona przez młodego informatyka, który na koniec zdradził, że się bardzo denerwuje. Prawdę powiedziawszy nie było tego prawie widać z sali. Mówił wolno, ale przez to prezentacja była dobrze zrozumiała, niektórzy chcieli mówić bardzo szybko, aby jak najwięcej przekazać, ale ciężko było ich wtedy zrozumieć.Aplikacja deskopowa, czyli instalowana na komputerze, która wysyła informacje o korzystaniu z internetu przez pracowników. Później można badać na jakich stronach byli i jak spędzali czas w pracy. Pomysł wydaje się rewelacyjny i narzędzie wydaje się dość mocno zaawansowane.
    "Aplikacja rejestrująca czas spędzania przed komputerem i pomagająca być bardziej produktywnym."
  • www.nobilo.pl — Aukcje specjalistyczne w wykonywaniu usług. Na razie mało ogłoszeń, lecz może kiedyś się to zmieni.
"Interaktywna platforma dla ogłoszeń i aukcji."

  • www.belysio.pl — W zasadzie projekt już jest finansowany przez MCI a więc nie jest to start-up. Aplikacja na telefony komórkowe łącząca różne funkcje.
"Aplikacja na urządzenia mobilne z towarzyszącym serwisem internetowym - usługi i znajomości blisko siebie."
"Reporterska Strefa Bezwalutowa. Bezwalutowa, bo każdy za swój wkład w serwis zgarnia punkty, którymi później można kupić różnego rodzaju gadżety na krulisowych aukcjach."


Najciekawsze projekty - wg Maripoza:

1.www.jakdojade.pl — wyznaczanie tras w komunikacji miejskiej
2.www.redlink.pl — narzędzie do masowanego wysyłania smsów, e-maili i faksów
3.www.timecamp.com — monitoring czasu pracy
4.www.flux.pl — poczta, kalendarz i kontakty gdyby tak jeszcze na telefony komórkowe
5.www.tvin.tv — telewizja internetowa

Najciekawsze projekty wg obserwatorów (głosowanie przez smsa po prezentacjach)

1.www.eccosystem.pl 17 głosów
2.www.jakdojade.pl 16 głosów
3.www.cupsell.pl 13 głosów
4.www.flux.pl 10 głosów
5.www.tubeplayer.pl 9 głosów

Najciekawsze projekty wg inwestorów:

1.www.redlink.pl
2.www.jakdojade.pl
3.www.timeplayer.pl
4.www.e-podroznik.pl
5.www.flux.pl

Zdjęcia z imprezy
Zdjęcia z DemoCamp Poznań 2008
dodajdo.com

Co warto przeczytać w internecie!