poniedziałek, 8 grudnia 2008

Czy opłaca się zwiększać stawki CPC w Google AdWords? – Teoria gier w użyciu!

Czy opłaca się podnosić CPC w AdWords?

Na wyświetlanie reklam w Google w systemie AdWords mają wpływ przede wszystkie dwa parametry: "współczynnik jakości" i "stawka CPC" (cena za kliknięcie). W walce o pozycję reklamy (czyli o to, na którym miejscu się pojawi Państwa reklama, czy na pierwszym czy na dalszym) można zwiększać albo" współczynnik jakości" lub zwiększać "stawkę CPC".


Załóżmy, że firma A i firma B mają podobny produkt i równy "współczynnik jakości" reklamy nadany przez system Google.


Macierz możliwych strategii firm A i B oraz ich pozycje w wyszukiwarce Google
Teoria gier a stawki CPC w Google AdWordsMacierz możliwych strategii




Zagrajmy w grę: "stawki CPC w AdWords"!

1) Załóżmy, że na początku obie firmy ustawiły CPC=0,25zł (Strategia "niskich stawek CPC"). O pozycji w wyszukiwarce Google będzie decydowała tylko stawka CPC, bo założyliśmy, że obie firmy mają taki sam współczynnik jakości.

2) Gdy CPCA=CPCB=0,15zł, to średnia pozycja firmy A wynosi 1,5 podobnie jak firmy B. Widać to na rysunku powyżej. Górne liczby dotyczą firmy A a dolne firmy B. Taka pozycja oznacza, że tyle samo razy na pierwszym miejscu była reklama firma A, co firmy B.

3) Istnieje w tej grze "silna pokusa". Gdy firma A zwiększy CPCA do 1,00zł i gdy firma B nie zmieni stawki (strategii) CPCB, to firma A uzyska pierwszą pozycję w Google, a firma B będzie wyświetlana na pozycji drugiej. Firma A zmienia więc swoją strategię i zmienia stawkę do 1,00zł. Obrazuje to górny prawy kwadrat w macierzy.

4) Firma B szybko zauważyła tę sytuacje i też zmienia strategię i podwyższa stawkę CPCB do poziomu 1,00zł. Następuje przejście do kwadratu dolnego prawego w macierzy.

Obie firmy mają znów "wypłatę" (takiej nazwy używa się w teorii gier) czyli w naszym przypadku pozycję 1,5. Mają zatem pozycję taką samą jak na początku, lecz płacą teraz po 1zł za kliknięcie zamiast 0,25zł jak to było na początku.

5) Czy opłaca się podnosić stawki CPC? Z przykładu wynikałoby, że nie, lecz w rzeczywistości jest więcej czynników wpływających na tę decyzję.

Czasami nie warto i lepiej jest zajmować dalsze pozycje, bo to zwiększa sprzedaż, czasami szczególnie wtedy, gdy chce się zwiększyć świadomość marki, to warto — pomimo tego co zostało tu zaprezentowane — walczyć o pozycje.
dodajdo.com

Co warto przeczytać w internecie!