środa, 16 lipca 2008

Racjonalizacja a pozycjonowanie


Racjonalizacja konsumentów a pozycjonowanie stron www


W teorii konsumenta w ramach mikroekonomii znane jest powszechne pojecie funkcji użyteczności. Funkcja użyteczności jest matematycznym odzwierciedleniem relacji preferencji konsumenta. Konsumenci mają zatem pewne preferencje co dóbr, czyli towarów i usług. Potrafią stwierdzić, co jest dla nich lepsze, czy wola zakupić dobro A, czy zakup dobra B. Ta idealistyczna sytuacja, co do doskonałej preferencji zakłócona jest przez asymetrię informacji.

Podstawowym założeniem co do racjonalności proceduralnej jest, to że konsumenci muszą posiadać doskonała informację o rynku. W rzeczywistości tak jednak nie jest. Konsumencie nie mają doskonałej informacji o rynku. O ile w klasycznej gospodarce zbieranie informacji było długie, uciążliwe i często bardzo drogie, o tyle w gospodarce internetowej dzięki wyszukiwarkom, porównywarkom i oceniarkom proces ten jest o wiele krótszy i tańszy. Konsumenci-Internauci bardzo chętnie korzystają z informacji z Internetu w celu lepszego zorientowania się w rynku. Tym można tłumaczyć popularność takich stron jak Google, Yahoo, ceneo czy allegro.

Pozycjonowanie stron www także może służyć racjonalizacji decyzji konsumentów. Załóżmy że jest pewna firma świadcząca usługi finansowe z zakresu pozyskiwania dotacji. Gdyby nie była pozycjonowana żadna strona tej firmy, to wyniki w Google (bo to jest najważniejsza wyszukiwarka) byłyby w dużym stopniu przypadkowe. Nasza firma postanowiła się jednak pozycjonować w SEO i po jakimś czasie uzyskuje 1 pozycję w Google na hasło:"pozyskiwanie dotacji".

Konsumencie szukający firmy , która na ich rzecz mogłaby pozyskać dotację po wpisaniu tej frazy w Google uzyskują wynik, w którym nasza firma jest na pierwszym miejscu. Konsument klika na te witrynę i znajduje to co szukał. Gdyby nie było pozycjonowania to nasz konsument musiałby się więcej natrudzić zanim by w końcu znalazł jakąś firmę, byłoby to więc mniej racjonalne. Pozycjonowanie witryn, które są mocno związane z daną frazą kluczową, prowadzi więc do racjonalizacji działań konsumentów, gdyż ci uzyskują to, czego szukali.

Niebezpieczne pod względem racjonalizacji działań konsumentów jest pozycjonowanie witryn na frazy, które nie są związane z daną firmą. Takie działanie nazywa sie spamowaniem i powoduje że maleje racjonalność konsumentów. Pracownicy wyszukiwarki Google wiedza o tym, że takie działania są często podejmowane. w celu przeciwdziałania takim działaniom stworzyła specjalne filtry, które minimalizują efekt spamowania. Jednym z takich filtrów jest czas spędzania użytkowników po kliknięciu na daną witrynę. Jeżeli ten czas jest długi, to oznacza to ,że witryna jest wartościowa, jeżeli zbyt krótki, to witryna uzyska odpowiedni filtr i spadnie w rankingu stron. ( W rzeczywistości filtr ten jest o wiele bardziej skomplikowany, bierze się w nim także pod uwagę geolokalizacje, realność użytkownika itp.)

Można zaryzykować twierdzenie, że Google najpotężniejsza firma na świecie swoją wyszukiwarką powoduje racjonalizacje działań konsumentów. Google robi zresztą o wiele więcej. Między innymi coraz bardziej persyfikuje swoją wyszukiwarkę, dziki temu konsumenci zbliżają się do ideału doskonałej informacji o rynku. Ideału jednak nigdy nie osiągną.
dodajdo.com

Co warto przeczytać w internecie!