sobota, 7 lutego 2009

Które miejsce w Google jest najlepsze dla firmy?

Która pozycja w wynikach wyszukiwania w Google jest najlepsza dla firmy? Intuicja podpowiada że 1 miejsce, lecz w rzeczywistości nie jest to takie jednoznaczne.
Po pierwsze należy powiedzieć, że wyniki w wyszukiwaniu w Google dzielą się na:
  • naturalne (organic)
  • płatne (cpc)
Które miejsce w naturalnych wynikach wyszukiwania zająć?
Odnośnie pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania zazwyczaj (gdyż istnieją pewne wyjątki) najlepszą pozycja jest 1 pozycja. Im dalej się wyświetlamy, tym gorzej. Istnieje pojęcie "złotego trójkąta Google". Na trójkącie tym jest pokazana największa klikalność danych wyników wyszukiwania.

Zgodnie z tym trójkątem pozycja 1 ściąga 100% spostrzegalności użytkowników. Im dalsza pozycja, tym wynik gorszy. Ostatnio podano jednak (patrz post na blogu MARIPOZA "Które miejsce w Google?", że pozycja 10 jest lepsza on pozycji 9, a wynika to z podziału strony w przeglądarce. Wyniki te nie są jednak bardzo istotne.

Ogólnie można powiedzieć, że w naturalnych wynikach wyszukiwania w Google — im wyższa pozycja na pierwszej stronie wyszukiwania, tym lepiej dla danej firmy. Istnieje od tego jeszcze jedne wyjątek, który zostanie opisane poniżej w tekście.

Czy są coś warte wyniki, które pokazują się na 2 stronie i dalszych stronach? Ostatnie badania w tym względzie pokazują, że raczej nie, bo bardzo mało ludzi wychodzi dalej niż poza pierwszą stronę. Chyba, że dana osoba nie może znaleźć tego, czego oczekuje wtedy faktycznie przechodzi na dalsze strony. Procent takich wyszukiwań jest jednak niewielki. Poza tym Google coraz lepiej podaje wyniki na pierwszej stronie. Można powiedzieć, że staje się to wyszukiwanie semantyczne.


Co z wynikami płatnymi? Które miejsce jest tu najlepsze?
Wyniki w Google mogą też być płatne. Są to tak zwane linki sponsorowane.
W Google mogą pojawiać się 3 linki sponsorowane u góry i 10 linków sponsorowanych(w innych wyszukiwarkach nazywanymi boksami reklamowymi) po prawej stronie.

Linki sponsorowane u góry pojawią się tylko czasami (dokładnie około 5% wyszukiwaniań), gdy wynik jakości reklamy i poziom zadeklarowano kosztu za kliknięcie przez reklamodawcę jest na tyle wysoki i przewyższający inne tego rodzaju parametry dla innych reklam. Wtedy link sponsorowany pojawia się u góry, maksymalnie 3 inne linki pojawiają się z boku po prawej.

Które miejsce lepiej zająć w wynikach Google cpc?
Nie jest to już tak jednoznaczne jak w przypadku wyników z naturalnych wyszukiwań.
Należy to analizować w trzech aspektach:
  • celowy — polega na zwiększaniu świadomości wśród konsumentów marki danej firmy lub produktu
  • finansowy — wiąże się z teorią gier i nieliniowym wzrostem kosztu za kliknięcie za pozycje
  • psychologiczny — wiąże się z kolei ze zwiększaniem świadomości wśród internatów sposobem wyszukiwania informacji w Google i w internecie

Cel decyduje, które miejsce w płatnych wynikach w Google jest najlepsze?
Jeżeli firmie zależy na zwiększeniu świadomości wśród ludzi — marki danej firmy lub produktu i jeżeli dysponuje odpowiednim zasobem pieniężnym, to najlepszą pozycją dla tak zdefiniowanych celów jest zajęcie pierwszego miejsca wśród linków sponsorowanych i najlepiej u góry nad wynikami naturalnymi. Zgodnie z badaniami taka pozycja daje możliwość pozyskania największej ilości unikalnych użytkowników.

Jeżeli firmie zależy na zwiększaniu sprzedaży, to okazuje się, że najlepszą pozycją nie są najwyższe. Nie jest to jednak zasada ogólna i zawsze trzeba rozpatrywać to indywidualnie. Dlaczego tak się dzieje? Wynika to ze swoistej gry z Google.

Zjawisko to zostało opisane na blogu MARIPOZA (patrz post "Teoria gier a stawki w Google AdWords"). Badania firmy MARIPOZA pokazują również że im więcej chcemy pozyskać unikalnych użytkowników z danej kampanii, tym jednostkowy koszt pozyskania unikalnego użytkownika (czy też, jak niektórzy wolą realnego użytkownika z badania Geminius) rośnie w sposób nie linowy, lecz wykładniczy.


Teoria mikroekonomii przydaje się do wyznaczenia optimum pozycji w Google!
Dane z "Google Analytics" i modułu e-commerce pozwalają wyliczyć przychód marginalny z pozyskania jednego unikalnego użytkownika. Porównanie kosztu marginalnego (czyli w AdWords — CPC dla danego wolumenu unikalnych użytkowników) i przychodu marginalnego z unikalnego użytkownika pozwalają na wyznaczenie punktu optimum.

Okazuje się, że z tej analizy nie wynika, że najlepszą pozycją dla firmy jest 1 miejsce w linkach sponsorowanych, lecz dalsze. Które dokładnie? Trudno to jednoznacznie określić i należy to analizować w każdym przypadku osobno. Poza tym nawet raz określona pozycja może po jakimś czasie okazać się nieskuteczna, bo wyszukiwanie w Google, jak każde zjawisko podlega wahaniom sezonowym, koniunkturalnym i tym podobnym. Prowadzi to do wniosku, że należy cały czas monitorować przebieg kampanii i reagować w sposób ciągły na zmiany na rynku.

Dlaczego były możliwe zamachy w 2001 roku w Nowy Jorku? Gdyż psychologia myślenia ludzkiego dawał nadzieję, że będzie to typowe porwanie — okazało się inaczej. Aktualnie ludzie w porwanym samolocie nie daliby się tak zabić i walczyliby z zamachowcami, bo już wiedzą, że porwanie nie będzie typowe. Podobnie ludzie uczą się wyszukiwać informacji w Google.

Wiele osób wie, że firmy stosują reklamę w celu zwiększenie świadomości produktu i wyświetla się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania, powoduje to, że tacy wyuczeni ludzie są ślepi na tę reklamę i od razu kierują wzrok na dalsze albo reklamy albo od razu na naturalne wyniki wyszukiwania. W tym aspekcie także najlepszą pozycją w Google nie byłoby pierwsze miejsce, lecz dalsze.


Czy tylko miejsce jest ważne?
Przy omawianiu tego problemu należny wyraźnie zaznaczyć, że nie tylko miejsce decyduje o skuteczności i sukcesie reklamy. Mają na to wpływ także:
  • hasła
  • opisy
  • słowa użyte w reklamie i metach
  • medium
  • inne aspekty

Warto również wspomnieć, że w Google AdWords jest możliwość definiowania wyświetlania reklam na dalsze pozycje.
dodajdo.com

Co warto przeczytać w internecie!