wtorek, 16 grudnia 2008

Ad Planner Google czy Megapanel ?

Kogo statystyki są lepsze dla emarketingu "Ad Planner" Google czy "Megapanel" PBI/Geminus?

W czerwcu 2008 roku Google udostępniło nowe narzędzie do prowadzenia emarketingu - "Google Ad Planner". Na blogu tematycznym "Marketing w Internecie" Mariusza Gąsiewskiego można poczytać wstęp do Ad Plannera. Badań Magapanel PBI/Geminus nie trzeba chyba przedstawiać, gdyż wyniki tego narzędzia są często cytowane i powszechnie znane.


Czy dane generowane przez te dwa narzędzia są takie same?
Pierwsza dziesiątka z wyłączeniem stron Google z badania Megapanel (gdyż w Ad Planner nie ma stron Google) dane z września 2008roku:

1. Onet.pl10 mln realnych użytkowników (real users)
2. Wp.pl — 8,7 mln realnych użytkowników
3. Nasza-klasa.pl — 8,3 mln
4. Allegro.pl —8,2 mln
5. Interia.pl — 7,7 mln
6. O2.pl — 7,5 mln
7. Gazeta.pl — 7,2 mln
8. Youtube.com — 7,1 mln
9. Wikipedia.org — 6,4 mln
10. Microsoft (grupa stron) — 6,4 mln


Pierwsza dziesiątka stron z Ad Planner:
1. Nasza-klasa.pl — 11 mln unikalnych użytkowników (unique visitors)
2. Onet.pl — 10 mln
3. Allegro.pl — 9 mln
4. Wp.pl — 8,8 mln
5. Wikipedia.org — 6,9 mln
6. Interia.pl — 6,2 mln
7. Gazeta.pl — 4,2 mln
8. Mozilla.com — 3,9 mln
9. Wrzuta.pl — 3,5 mln
10. O2.pl — 3,5 mln


Które dane są lepsze?
1. Pierwsza różnica to inne nazwanie internetów Megapanel nazywa ich "realnymi użytkownikami" a Google "unikalnymi użytkownikami". Różnią się też metodologią ich wyliczania. Obydwa parametry są liczbami estymowanymi a nie realnymi pomimo tego, że Megapanel nazywa swoich realnymi użytkownikami tak naprawdę jest to liczba estymowana a więc statystycznie wyliczona, a nie dokładnie zmierzona.

2. Osiem stron internetowych pokrywa się w tych rankingach. Różnica jest tylko w dwóch stronach. O ile Google Ad Planner podaje Wrzuta.pl (3,5mln na miejscu 8 — ta strona w Megapanelu nie pojawia się nawet w pierwszej 20!?) oraz Mozilla.com (3,9mln Unikalnych użytkowników — Megapanel podaje ją na miejscu 11 z wartością 4,0mln realnych użytkowników).

3. Megapanel podaje w pierwszej 10 jeszcze Youtube i Microsoft (w AdPlanner Microsoft ma 2,9mln unikalnych użytkowników).

4. W Ad planner mamy dostępnych 250 stron a w panelu admina można sprawdzać prawie każdą stronę dostępną w internecie. Megapanel podaje tylko 20 stron.

Co wybiorą marketingowcy?
Do niedawna przy planowaniu kampanii reklamowych marketingowcy byli skazani na dane z Megapanelu teraz jednak jest alternatywa — Google Ad Planner. Co więcej Google mocno to narzędzie rozwija. Zapowiada się więc pojedynek na statystyki i "realni użytkownicy" będą coraz częściej ścierać się "unikalnymi użytkownikami"! Kto zwycięży zobaczymy.
dodajdo.com

Co warto przeczytać w internecie!